EVSE/elbilsladere er strømudtag på lige fod med stikkontakter, og er således underlagt samme regler som stikkontakter – har man samme tilgang til test og verifikation af elbilsladestik som en 16 A CEE-stikkontakt, er man godt på vej.
Som altid skal installationen være fejlstrømsbeskyttet med RCD for at beskytte brugeren mod fare. Er installationen fejlstrømsbeskyttet med RCD type A, skal elbilsladeren være bestykket med RDC-DD (Residual Direct Current Detecting Device). RDC-DD har til formål at overvåge og beskytte den foransiddende RCD-afbryder mod DC-fejlstrømme, som kan forhindre eller forstyrre RCD’ens virkemåde; de fleste elbilsladere har indbygget RDC-DD. Er installationen beskyttet med RCD type B, er der ikke behov for yderligere fejlstrømsbeskyttelse. Typisk anvendes RCD type A og RDC-DD, da det ofte er billigere end RCD type B.
Afprøvning af korrekt virkemåde af RDC-DD foregår på selve elbilsladeren med en installationstester og en EVSE-adapter, og består af to typer test:
Test af udkoblingsstrøm ved rampetest med DC-teststrøm fra <2 mA til 6 mA på 30 sekunder; beskyttelsesfunktionen skal koble ud mellem 3 mA og 6 mA.
Test af udkoblingstid ved mærkeudløsestrøm, 6 mA; beskyttelsesfunktionen skal koble ud inden 10 sekunder.